CCOO de Catalunya acull un seminari internacional a propòsit de l’Acord de París sobre canvi climàtic

Dimarts 23 i dimecres 24 de gener els sindicats europeus reforcen el seu compromís amb la mitigació del canvi climàtic i l’adaptació a aquest fenomen

La Confederació Europea de Sindicats (CES) celebra aquests dies a Barcelona un seminari per debatre el seguiment de l’Acord de París sobre canvi climàtic. En la trobada participen sindicats d’Alemanya, França, Itàlia, Finlàndia i la República Txeca, així com CCOO i UGT. Forma part d’un projecte finançat per la Comissió Europea, que lidera la mateixa CES.

El seminari de Barcelona es desenvoluparà els dies 23 i 24 a la seu de CCOO de Catalunya (Via Laietana, 16), i estarà centrat en l’enfortiment de la capacitat sindical per afrontar els reptes de l’escalfament global, i en com mobilitzar i organitzar les persones treballadores per afrontar la necessària transició del model productiu i l’adaptació als ja evidents impactes del canvi climàtic sobre la gran majoria d’activitats.

Per al sindicalisme internacional, és fonamental que s’abordi la ineludible transició energètica, amb mesures públiques de transició justa, és a dir, que assegurin alternatives laborals per als treballadors i treballadores dels sectors i de les comarques més afectats pels canvis que ja s’estan produint. El moviment sindical considera també que la transició a les energies renovables és també una clara oportunitat quant al desenvolupament industrial i a la generació d’ocupació, especialment en aquelles zones amb instal·lacions obsoletes. Els estats que avancin en aquest canvi tecnològic estaran en millors condicions de competitivitat, generaran noves oportunitats d’ocupació i avançaran en els compromisos internacionals de lluita contra el canvi climàtic.

Els governs han de practicar polítiques industrials decidides i amb aportació de recursos que ajudin a canalitzar les inversions per permetre un futur més net i sostenible, assegurant al mateix temps els drets dels treballadors i treballadores i les seves ocupacions. Són necessàries polítiques d’impuls d’un nou model industrial que tingui com a base l’economia circular, la química verda, les energies renovables i la mobilitat sostenible. Per fer-ho és imprescindible fomentar la participació, la formació i la capacitació de les persones treballadores.

Des de la nostra participació a la CES, considerem que els sindicats hem d’intervenir en el canvi que les indústries han de realitzar i dirigir-lo. Això implica enfortir el diàleg social, la negociació col·lectiva, el sistema de protecció social i els drets laborals.

CCOO i UGT estem plantejant al Govern, en el marc dels debats sobre la Llei de canvi climàtic i transició energètica estatals, que aquesta inclogui un marc regulatori per desenvolupar un pla estratègic de transició justa, plans territorials específics, plans industrials i socials de les empreses elèctriques, un fons per a la transició justa i un organisme públic que ho gestioni.

La Llei del canvi climàtic aprovada pel Parlament de Catalunya, amb una pràctica unanimitat de les forces polítiques i pendent de desenvolupament efectiu, pot ser un bon referent per construir una normativa avançada de l’Estat espanyol en matèria de canvi climàtic, que permeti avançar una vegada per sempre en els compromisos de l’Acord de París.

Podeu consultar a Internet el programa del seminari:

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de gener de 2018

Agenda:
Dimarts, 23 de gener, i dimecres, 24 de gener, del 2018
14.00 hores (dia 23); 9.00 hores (dia 24)
Sala 11 CCOO – Via Laietana, 16, 1a planta. BCN