CCOO de Catalunya demana a Vueling que no presenti cap denúncia contra els passatgers expulsats per voler impedir la deportació d’un immigrant senegalès

Situació d’indefensió

Davant dels incidents ocorreguts el passat dissabte a l’aeroport de Barcelona, en què un grup de passatgers van voler impedir que s’enlairés un avió de la companyia Vueling en destinació a Dakar en detectar que hi havia un ciutadà senegalès que era retornat al seu país, des de CCOO de Catalunya volem fer les següents consideracions:
– Rebutgem totes les actuacions que atemptin contra la dignitat i els drets humans en la gestió de les devolucions i de les expulsions de ciutadans estrangers i ens refermem en la consideració que cap persona no és il·legal.
– Denunciem que aquesta situació de manca de respecte pels drets humans no és nova en la gestió de les expulsions de ciutadans i ciutadanes extracomunitaris, sinó que s’ha donat de manera reiterada a diferents països de la Unió Europea (UE), entre ells a l’Estat espanyol, amb greus efectes per a la salut de les persones expulsades, fins i tot arribant a la mort, com així ho han denunciat diferents organitzacions de suport a les persones immigrades. És per això que reclamem una revisió en profunditat del sistema de gestió de les expulsions i repatriacions -que inclogui el paper dels centres d’internament d’estrangers (CIE)-, ja que el model actual és absolutament inadequat perquè atempta contra els drets fonamentals de les persones.
– Reiterem la necessitat d’un canvi en la gestió de les polítiques migratòries i d’asil de la UE i dels seus estats membres, que estiguin més centrades en els drets de les persones i la cooperació al desenvolupament amb els països d’origen de la immigració, que no pas, com es dona actualment, en les polítiques securitàries i en l’Europa fortalesa. En aquest sentit, rebutgem la directiva del retorn, promulgada el 2008 -que regula les normes i els procediments de retorn dels extracomunitaris en situació irregular- i la política d’increment de les expulsions d’estrangers en situació irregular defensada aquest mateix 2017 per la Comissió Europea, al mateix temps que els estats membres de la UE incompleixen descaradament les quotes aprovades de reubicació de persones refugiades.
– Per últim, rebutgem l’arbitrarietat de la companyia aèria a l’hora d’expulsar els passatgers que s’havien interessat per la situació de la persona que estava sent retornada i que havien expressat les seves queixes pel tracte que estava rebent. Malauradament, una de les conseqüències dels atemptats de l’11-S va ser l’enduriment de les polítiques de seguretat i de restricció de drets dels passatgers de les línies aèries i l’increment desmesurat de les atribucions de les companyies aèries. És per això que, davant d’aquesta situació d’indefensió, demanem que la companyia no presenti cap denúncia contra aquest grup de passatgers.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 19 de juliol de 2017