Davant l’increment dels beneficis i preus dels serveis turístics, CCOO de Catalunya reclama pujades salarials en el sector de l’hostaleria

Valoració de les dades de l’IPC del juny del 2017

La inflació anual de l’IPC de juny se situa en l’1,5% a escala estatal, desaccelera el seu ritme de creixement, i mostra una pujada quatre dècimes inferior a la del mes anterior. Aquesta menor inflació es dona per la baixada dels preus dels carburants i perquè els preus de l’electricitat han augmentat menys que fa un any. Ara bé, l’aportació positiva a la inflació es produeix per l’augment dels preus dels serveis lligats al turisme: hotels, cafès i restaurants (2,2%), i oci i cultura (1,4%).

La inflació subjacent, és a dir, l’estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, augmenta dues dècimes respecte del maig, i se situa en l’1,2%.

En termes mensuals, l’IPC no ha variat respecte del maig (0,0%). També en termes mensuals, la inflació dels béns i serveis lligats al sector turístic ha crescut, mentre que els preus dels transports i del vestit i calçat han caigut.

A Catalunya, l’IPC interanual del mes de juny s’ha situat en l’1,7%, dues dècimes per sobre de l’indicador estatal. En termes interanuals, els preus d’hotels, cafès i restaurants (increment del 2,5%) i de l’oci i la cultura (2,1%) s’han mostrat especialment inflacionaris. Pel que fa a la variació mensual, a Catalunya ha estat positiva i s’ha situat en el 0,1%, per tant, per sobre de la taxa estatal.

L’IPC espanyol cau quatre dècimes respecte del mes anterior i se situa en l’1,6%, i segueix per sobre de l’indicador de l’eurozona, que també disminueix, és, en aquest cas, de l’1,3%.

CCOO considera que:

– L’increment de la inflació subjacent és un indicador de millora de l’activitat econòmica i mostra que l’evolució de la inflació s’està donant per sobre del nivell de costos volàtils (energètics i dels aliments no processats) i salarials, fet que aporta més marge als beneficis empresarials.

– Pel que fa a la inflació del sector de l’hostaleria, l’increment de preus continua ampliant els beneficis empresarials. Si bé la rendibilitat empresarial interanual ha estat del 10%, els salaris reals del sector han continuat caient (al 2016 l’increment salarial va ser del 0,9%, mentre que la inflació va ser de l’1,9%)

– L’Administració pública no està duent a terme cap mesura per aturar el procés de precarització salarial i d’empobriment del nivell de vida de la classe treballadora, en un context de millora empresarial i macroeconòmica.

– La congelació de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya-IRSC (l’índex de referència per a la sol·licituds d’ajuts de protecció social, entre elles l’aprovada renda garantida de c+iutadania) segueix perjudicant a la població socioeconòmicament més vulnerable.

CCOO reclama:

– Increments salarials graduals en el sector de l’hostaleria que siguin proporcionals a la rendibilitat del sector (10% anual) i un acord per limitar les externalitzacions dels serveis hotelers, a fi d’aturar el procés de precarització del sector que es materialitza en baixos salaris i en deficients condicions de treball.

– Una política laboral que aturi el procés de precarització salarial que s’està consolidant tot i la recuperació dels marges empresarials, i que afecta directament les condicions de vida dels treballadors i les treballadores.

– La urgent revisió de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya-IRSC, així com s’acaba de revisar l’IPREM, tenint en compte que la seva congelació està excloent moltes famílies del dret a rebre prestacions de protecció social.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 13 de juliol de 2017