CCOO de Catalunya celebra la ratificació del Pacte nacional per la indústria

Avui dimecres, 5 de juliol

L’any 2012, des de CCOO de Catalunya ja insistíem en la necessitat de millorar el teixit industrial del nostre país com a garantia d’ocupació de qualitat. Fruit d’això va néixer el Pacte + Indústria, que, en essència, és l’embrió del que el mes de setembre del 2016 va esdevenir la constitució de la taula del Pacte nacional per la indústria (PNI), amb l’objectiu d’impulsar un acord programàtic per a la planificació del desenvolupament industrial de Catalunya a llarg termini.

CCOO de Catalunya hi hem dedicat molts dels nostres esforços a donar forma a aquest pacte, que no només defineix una sèrie de necessitats en el marc industrial de Catalunya, sinó que estableix dotacions pressupostàries concretes, el que comporta una inversió de fins a 1.814 M€ en el trànsit 2017-2020.

Després de vuit mesos de treball conjunt del Govern i els agents econòmics i socials, finalment el PNI és una realitat, que hem de tenir com a instrument per millorar les condicions de treball i de vida de les persones treballadores. Aquest acord permet revertir una tendència que, en els darrers anys, ha comportat deslocalitzacions, tancaments industrials (incloses empreses amb beneficis empresarials), acomiadaments i contractació precària.

El pacte ha de permetre situar Catalunya i les seves empreses en una millor posició de competitivitat en el mercat europeu, no des del vessant economicista del preu, sinó per la via de la innovació, la qualitat i el respecte al medi ambient i a la qualitat de vida.

Per a CCOO de Catalunya és fonamental tenir un acord nacional per garantir la indústria al territori, ja que els treballs vinculats a la indústria són generadors d’activitat econòmica d’alt valor afegit, i estan associats a millors condicions de treball atesa la forta implantació dels sindicats de classe.

Aquest acord ens ha de servir per estimular la creació d’ocupació industrial i la qualitat del treball com a garantia de productivitat i competitivitat ben enteses. Estableix mecanismes d’accés al finançament per a tothom, amb l’objectiu de reduir les escletxes que produeix la capacitat econòmica i l’accés al finançament de les empreses més petites respecte de les grans corporacions industrials, element fonamental en un mercat on l’accés a la tecnologia és essencial per poder esdevenir competitiu.

CCOO de Catalunya sempre hem defensat que per tenir un millor entorn industrial és imprescindible millorar la formació i qualificació de les persones, mitjançant la informació i l’orientació professional, l’acreditació de l’experiència laboral i la formació no formal, la formació professional inicial, ocupacional i contínua i els estudis universitaris. I en aquest sentit, el PNI hi té un apartat específic, que ha d’ajudar a generar aquest ambient.

El pacte és una oportunitat també per parlar de canvi de model productiu i valorar la necessitat de produir de manera diferent i sostenible des de diversos punts de vista. És indispensable començar a parlar de canvi de model en el marc de la quarta revolució industrial, de nou model d’infraestructures, de producció ambientalment sostenible i d’economia circular. Avui el debat de reduir els costos energètics i millorar l’eficiència i l’estalvi ha d’agafar una major entitat per a les empreses, que han de sortir de model d’economia lineal per passar a un concepte més sistèmic i integral. És així, per tant, que hem d’apostar per una economia verda i circular que estalviï recursos, redueixi impactes sobre l’entorn urbà i sobre els ecosistemes, i millori els nous sectors d’activitat productiva amb innovació tecnològica.

Totes aquestes polítiques han d’executar-se, i és per això que les organitzacions que constituïm el Consell Català d’Empresa haurem de fer avaluació i seguiment de l’estat i el grau d’acompliment del pacte.

Tal com hem fet fins ara, des de CCOO de Catalunya contribuirem al màxim per tal d’avançar de manera concreta en els objectius del PNI.

Barcelona, 5 de juliol de 2017