CCOO exigeix millores per als treballadors i treballadores dels ports de l’Estat

Esmenes al projecte de llei de pressupostos generals

A les 28 autoritats portuàries i ports de l’Estat hi treballen com a empleats i empleades públiques 5.000 treballadors i treballadores,  als quals se’ls han retallat les retribucions econòmiques (pèrdua del 30% del poder adquisitiu des de l’any 2010), se’ls ha eliminat el desenvolupament de la carrera professional (des d’any 2010), se’ls han eliminat les partides econòmiques de productivitat (dret recollit al conveni col·lectiu i a la mateixa Llei de ports), se’ls ha augmentat la jornada laboral i se’ls nega, sistemàticament, el dret a la negociació col·lectiva, conveni col·lectiu en situació de pròrroga-ultraactivitat des de l’any 2009.

Les successives retallades respecte a l’ocupació han provocat una pèrdua propera a 400 llocs de treball de caràcter fix, i l’ús intensiu de la contractació temporal com a mecanisme per intentar sustentar, en precari, els serveis de caràcter essencial que els ports d’interès general estan obligats, per llei, a desenvolupar, han suposat un increment de l’índex de temporalitat que arriba a xifres del 30% en determinats serveis.

Aquest conjunt de treballadors i treballadores són els encarregats de garantir que el sistema portuari compleixi amb l’establert a la Constitució espanyola, que no és una altra cosa que garantir que els ports d’interès general siguin nodes de transport, que permetin el trànsit de mercaderies i passatgers en condicions de seguretat i qualitat.

Al llarg d’aquests anys, el transport tant de mercaderies com el de passatgers no ha fet una altra cosa que incrementar-se, i arriba en aquests moments a un percentatge acumulat proper al 20%. Això ha permès que el sistema públic portuari de titularitat estatal generi, en dades de mitjana, 200 milions de beneficis nets per any.

A tot l’anterior li hem de sumar que els ports han desenvolupat noves funcions (per exemple trànsit ferroviari ja que les autoritats portuàries han passat a ser operadors de xarxa ferroviària), i han atès nous requeriments en referència amb la seguretat (plans de protecció d’instal·lacions portuàries i bucs front a conductes antisocials i terroristes, plans de desenvolupament de protecció a infraestructures crítiques, ciberseguretat, etc). Tot l’anterior amb menys plantilla, i amb els drets econòmics retallats i no recuperats.

En aquest estat de les coses la valoració que volem traslladar, des de CCOO, és que els ports ni estan ni van bé, el conjunt dels treballadors i treballadores perceben de forma atònita el joc de mirades: els presidents de cada autoritat portuària (nomenats per cada comunitat autònoma), miren cap avall (l’autonomia de gestió pel que fa a la contractació o el desenvolupament de la carrera professional és una quimera: depenen de Ports de l’Estat), el president de Ports de l’Estat mira cap amunt, i al Govern -i aquest mira per a un altre costat- li interessa o li importen ben poc els ports d’interès general.

Ho han demostrat en el projecte de llei de pressupostos generals de l’Estat, on no es preveu l’activitat portuària com a prioritària ni de cara a poder desenvolupar el dret a la negociació col·lectiva, ni de cara a l’ocupació. Ni tan sols han tingut en compte que el sistema portuari no consumeix cap partida econòmica de la mateixa llei de pressupostos; en l’única cosa que s’obstinen és a negar l’ocupació i tornar a establir una congelació salarial encoberta amb una pujada de l’1%: aquest any el conjunt de treballadors i treballadores dels ports tornaran a perdre diners, els tornaran a retallar el sou.

Des de CCOO no tolerarem que els comptes els segueixin sortint solament als mateixos, i amb unitat d’acció sindical, plantejarem totes aquelles mesures de pressió que es requereixin, per defensar un col·lectiu que segueix prestant diferents serveis a la ciutadania, garantint la seguretat tant de les persones com de les mercaderies i el  seu lliure moviment  a través dels ports d’interès general. Tot l’anterior malgrat que aquest Govern, i qui el manté al parlament, que lluny de dignificar allò públic sí que legisla a favor d’atendre la concentració empresarial de les grans corporacions, tant de navilieres com a d’empreses estibadores, és a dir, l’oligopoli empresarial portuari.

El projecte de llei de pressupostos generals de l’Estat es troba en ple debat en el Senat, oportunitat d’esmenar el fet de no haver tingut en compte al sistema portuari. CCOO ha aconseguit traslladar al debat una sèrie d’esmenes sobre aquest tema, a través dels diferents grups parlamentaris.

És per tot això pel que exigim al Govern, i als partits polítics que el sustenten, que esmenin elprojecte de llei de pressupostos generals de l’Estat perquè els organismes públics portuaris quedin clarament recollits en la mateixa. Ja està bé de vendre els ports al millor postor i menysprear els empleats i empleades públiques que, anant més enllà del que se’ls reconeix, desenvolupen dia a dia la prestació de serveis públics de caràcter essencial. Els diferents conflictes laborals en els ports només han fet que començar.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de juny de 2017