CCOO i UGT del Baix Llobregat reivindiquen participar en la transformació de l’autovia B-23 per fer-la més segura i sostenible

Propostes per reduir els impactes ambientals d’aquesta via

Fa pocs dies s’ha anunciat un acord sobre l’autovia B-23 entre el Departament de Territori i Sostenibilitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments de Sant Joan Despí, d’Esplugues de Llobregat i de Sant Just Desvern. Així, el conseller, els alcaldes i l’alcaldessa d’aquests municipis es comprometen a crear una taula de treball perquè la B-23 esdevingui més urbana i més sostenible al seu pas per aquest territori.

Aquesta notícia incloïa algunes línies de treball concretes, com la reclamació de la titularitat d’aquesta via a l’Estat, la creació d’un carril bus-VAO (vehicles d’alta ocupació), el disseny d’aparcaments per permetre la connectivitat amb el transport públic i l’ampliació de la xarxa per a la circulació de bicicletes.

Des de CCOO del Baix Llobregat defensem de manera continuada la necessitat de millorar el model de mobilitat, el qual està provocant importants impactes sobre la salut de les persones (el trànsit de vehicles és el principal generador de contaminació atmosfèrica) i incrementa els riscos de patir accidents laborals (els accidents in itinere són una de les primeres causes de mortalitat a la feina).

La connexió de la B-23 amb l’avinguda Diagonal és un dels accessos principals a Barcelona, per on transiten al voltant de 120.000 vehicles diàriament. Però també és un important corredor per al transport col·lectiu, ja que també hi circulen més de 400 autobusos i autocars. Per tot això, el nostre sindicat va elaborar fa uns anys una proposta tècnica per tal de generar un nou vial per al transport públic, simplement reorganitzant els carrils actualment existents i que estaven adaptats per a circular a 120 km/h (dades d’un informe de CCOO de Catalunya, any 2010: http://www.istas.ccoo.es/descargas/CCOO.%20Proposta%20carril%20bus%20B-23.pdf). La seva amplada ja no es correspon als usos i a les limitacions actuals, sobretot durant els episodis de contaminació atmosfèrica.

Aquesta idea, de baix cost i que s’ha demostrat segura i eficient en altres casos, enllaça perfectament amb les actuacions de la taula que s’han acordat inicialment, però també en altres planificacions de la Generalitat de Catalunya (Pla de millora de la qualitat de l’aire, Pla director d’infraestructures, etc.) i de l’Administració local (plans de mobilitat urbana de Barcelona i de municipis del Baix Llobregat, mesures de l’AMB…). També és una mostra de la capacitat de proposta sindical.

Per tot això, i atès que CCOO i UGT del Baix Llobregat ens impliquem de forma activa en les qüestions socioeconòmiques i ambientals que afecten la qualitat de vida i l’accés als centres de treball de les persones treballadores, hem preparat conjuntament una carta, adreçada als titulars de les administracions esmentades, per sol·licitar formalment la nostra incorporació a la taula sobre la B-23.

Amb aquesta notificació, els sindicats majoritaris reiterem la nostra voluntat i el nostre compromís per tal de millorar la manera d’accedir als centres de treball (una part important es fan per aquesta autopista), així com per participar al seguiment de les obres que es puguin desenvolupar a la zona, contribuint a la seva seguretat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 17 de maig de 2017