CCOO considera que el Govern culpabilitza els treballadors en les mesures proposades en matèria de seguretat en el transport per autocar

Declaracions dels consellers de Territori i Sostenibilitat i d’Interior

CCOO rep positivament les propostes del Govern de la Generalitat en matèria de seguretat en el transport per autocar en tot allò relatiu a la millora de la seguretat activa i passiva dels vehicles de transport de viatgers per carretera, però lamenta el biaix que es sostreu de les declaracions dels consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d’Interior, Jordi Jané.

Un cop més, veiem com les responsabilitats empresarials es cobreixen amb el lliurament de distintius de qualitat que justifiquin la inversió en millores tècniques i, a la vegada, permetin recuperar aquesta inversió, mentre que s’envia un missatge de culpabilització de les persones que condueixen aquests vehicles, posant en dubte la seva capacitació o, fins i tot, la seva responsabilitat professional, obligant a l’ús de l’“alcoholock” (dispositiu antiarrencada en cas de positiu en alcohol expirat).

Des de CCOO no es dubta de la utilitat de la tecnologia; tant és així que portem anys insistint en la necessitat d’establir un sistema de coordinació entre totes les administracions amb responsabilitat en aquest àmbit per tal de dur a terme les inspeccions de Trànsit, Transports i Treball, tal com es fa en alguns països del nostre entorn.

Afortunadament no existeix una estadística que justifiqui l’adopció de determinades mesures, ja que, a la pràctica, la xifra d’accidents o incidents amb aquests vehicles en què es troba implicada una persona conduint sota efectes de alcohol o drogues és mínim, per no dir inexistent. Un altra qüestió és el control que des de les administracions es fa del temps de treball i descans dels conductors professionals, i aquí és on trobem a faltar la implicació del Departament de Treball.

Ja que aquesta comunicació del Govern s’ha enquadrat en els actes de commemoració del tràgic accident de Freginals, hem de tornar a insistir en les preguntes que llavors ens fèiem: algú ha comprovat en quines condicions va descansar el conductor?, va disposar d’un llit en un espai digne amb unes mínimes condicions? Les persones treballadores no són màquines i, malgrat que el tacògraf (sistema que registra el temps de treball, conducció i descans) funciona amb interruptors, que aquest es trobi en posició de “descans” no garanteix que el conductor també ho estigui. La solució és fàcil: sempre que un conductor, en una d’aquestes inspeccions que ens anuncien els consellers, mostri un registre de treball en què teòricament ha hagut de fer el descans fora de casa seva, caldria exigir la prova documental de l’establiment en què s’ha produït aquest descans. Si no es fa així, continuarem tenint persones conduint vehicles que han pernoctat -que no descansat- en condicions lamentables.

Malauradament, des de CCOO portem molts anys denunciant situacions d’autèntica explotació en què les persones treballadores es veuen obligades a l’incompliment sistemàtic dels temps de conducció i descans sota l’amenaça directa de l’acomiadament. El problema és que aquesta manca de coordinació entre els diferents Departaments, unida a la limitació de competències dels representants de la llei a la carretera, fa impossible que aquests casos siguin tractats amb la profunditat que en realitat requeririen. Sota algunes d’aquestes actuacions podem trobar incompliments de la normativa de transports, delictes contra la seguretat en el tràfic, delictes contra els drets dels treballadors i, fins i tot, responsabilitats penals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de març de 2017