Les federacions d’Indústria i Serveis de CCOO participen en una acció internacional per l’alliberament dels sindicalistes represaliats a Bangladesh

Les federacions d’Indústria i de Serveis de CCOO de Catalunya s’han sumat a la campanya internacional impulsada per IndustriALL Global Union i UNI Global Union per instar el Govern de Bangladesh a alliberar de manera immediata i incondicional els sindicalistes del sector de la confecció que han estat detinguts les darreres setmanes. En el marc d’aquesta campanya, aquest divendres, 24 de febrer, a les 12 hores, una representació de les dues federacions anirà al consolat de Bangladesh a Barcelona (c. de Londres, 35) on entregaran una carta en la qual manifesten el seu rebuig a la repressió del dret de vaga en aquest país, on s’estan acomiadant, detenint i empresonant sindicalistes i treballadors i treballadores de la indústria de la confecció.

En les darreres setmanes, més de 1.600 treballadors de la confecció han estat acomiadats a Bangladesh i la policia ha presentat demandes contra 600 treballadors i dirigents sindicals, que es van mobilitzar des de finals d’any per exigir un increment salarial. Les organitzacions internacionals denuncien que el govern bangladeshí està aplicant la Llei de Poders especials de 1974, un decret d’emergència que s’havia introduït en temps de guerra. Tot i la repressió, la primera ministra de Bangladesh s’ha sumat a l’elit mundial a Davos aquesta setmana, dient als líders empresarials i a la comunitat internacional que regnen relacions harmonioses en el sector de la confecció de peces de vestir al país.

CCOO exigeix que els drets fonamentals, entre els quals s’inclou el dret de vaga, siguin respectats aquí i arreu del món, i recorda que, actualment, al conjunt de l’Estat espanyol hi ha al voltant de 300 sindicalistes pendents de judici i per als quals s’estan demanat penes de presó per la seva participació en les darreres vagues generals.

El sector de la confecció és essencial per a l’economia de Bangladesh, ja que representa el 83% de les exportacions i és el segon major productor mundial de tèxtils i roba de vestir, ocupant 4,5 milions de treballadors, dels quals el 80% són dones.

UNI i IndustriALL han estat a l’avantguarda de la millora dels drets dels treballadors i de la seguretat en aquest sector a Bangladesh, després del col•lapse de la fàbrica Rana Plaza al 2013, que va causar la mort de més de 1.100 treballadors i treballadores. Ambdues federacions internacionals van impulsar llavors l’Acord de Bangladesh, un acord legalment vinculant firmat per més de 200 marques mundials, per inspeccionar 1.600 fàbriques de peces de vestir per riscos d’incendi i seguretat. Més del 74% dels problemes de seguretat identificats a les 1.600 fàbriques han estat notificades o verificades com solucionats.