La Federació de CCOO lamenta que el Departament d’Ensenyament continuï actuant sense comptar amb la comunitat educativa

Davant la nota de premsa del Departament sobre l’acord dels criteris per a la programació escolar

El Departament d’Ensenyament, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya, en el marc de la Comissió Mixta que conformen, han acordat fixar els criteris generals per a la programació escolar de cara al curs 2017-2018.

L’objectiu d’aquest acord és donar resposta a les necessitats d’escolarització per garantir el dret a l’educació de tothom, harmonitzant-lo amb els drets individuals dels alumnes i dels pares o tutors. També per garantir una adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats educatives específiques de suport educatiu. Es tracta de la primera vegada en què s’arriba a un acord d’aquestes característiques.

CCOO vol manifestar que sempre és un pas positiu el diàleg entre administracions per a la resolució de problemes de la ciutadania, fugint de vies impositives de fa no gaire temps, però lamenta profundament que aquest diàleg no hagi estat més ampli. És incoherent iniciar la negociació del Decret del Sistema Inclusiu i parlar de participació en el procés “Ara és demà”, i no tenir en compte a la totalitat de la Comunitat Educativa a l’hora de l’escolarització.

Respecte els criteris acordats, segons la nota de premsa, CCOO manifesta el següent:

1. No s’apliquen les mesures aportades per l’informe del Síndic de Greuges, analitzades per bona part de les organitzacions de la comunitat educativa en la reunió del passat 23 de gener de 2017. En concret, la retirada de la puntuació extraordinària per familiars d’exalumnes del centre, l’adequada i equilibrada escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques (art. 48.1 LEC) o limitar per norma les ampliacions de ràtio no relacionades amb l’escolarització equilibrada d’alumnat quan hi hagi altres centres  amb  places vacants.

2. Serà positiu si la ràtio que determina la normativa s’aplica en el creixement, però no s’assegura que aquesta sigui la ràtio màxima, impedint superar-la.

3. Es continua estigmatitzant els centres d’alta complexitat, permetent una reducció de la seva ràtio. Normalment aquests centres ja tenen dificultats per omplir la seva matrícula, amb el que no els suposa cap avantatge i en canvi els estigmatitza. Tal com reclama CCOO i la resta de la comunitat educativa, la reducció de ràtio hauria de ser generalitzada a tots els centres, millorant així la qualitat educativa. Els centres d’alta complexitat han de tenir un increment dels suports personals i econòmics per part de l’Administració.

4. No es concreta cap mesura per vetllar per l’equitat i l’equilibri sociocultural de la població, evitant l’estigmatització de centres, ni com es donarà la informació necessària a les famílies en el procés de la inscripció. En aquest cas, CCOO demana l’adopció de les mesures aportades pel Síndic de Greuges i reclama, que les Oficines Municipals d’Escolarització siguin el pilar bàsic del procés, tant per informar les famílies com per recollir les sol·licituds de matriculació.

5. El creixement d’alumnat a la secundària està totalment minimitzat en el comunicat del departament, indicant que durant 5 cursos es continuarà incrementant (ja en portem més de 10 anys de creixement d’alumnat sense compensar-ho totalment amb l’increment de grups). La realitat és que només deixarà de créixer l’entrada d’alumnat, però continuarà augmentant la quantitat d’alumnes a la secundària durant molts anys més. Aquesta problemàtica no es pot analitzar amb dades globals de Catalunya, ja que les realitats són molt diferents en cada municipi i s’hauria d’analitzar i solucionar en els àmbits dels consells escolars territorials i municipals.

6. Les mesures previstes per fer front a l’increment d’alumnat a la secundària no garanteixen la qualitat educativa ni la dignitat en l’escolarització de l’alumnat i empitjoraran les condicions laborals dels professionals de l’educació. Queda patent la manca de planificació del Departament d’Ensenyament, com CCOO ha denunciat reiteradament durant els darrers anys, denuncia que també va ser feta durant la tramitació i aprovació de la LEC, en la qual en no apareix el terme “planificar”.

7. La utilització dels instituts escola, preferentment en entorns complexos, pot estigmatitzar aquest tipus de centres i perverteix el seu concepte, burlant-se de la història de l’educació i la pedagogia catalana. CCOO, contra el criteri del departament aquests darrers anys, va apostar per aquest model pels seus beneficis de continuïtat de projectes pedagògics i d’arrelament al territori, entre d’altres.