CCOO alerta que l’any s’inicia amb un empobriment de salaris i pensions a causa de les polítiques salarials, laborals i socials

El sindicat destaca la urgència de derogar la reforma laboral, recuperar la revalorització automàtica de les pensions, dignificar el salari mínim interprofessional i establir la renda garantida de ciutadania

Hem començat l’any 2017 amb pujades de preus de determinats serveis i productes, i també amb alguna baixada. CCOO vol destacar l’impacte directe que aquests augments de preus tindran en la capacitat adquisitiva dels salaris, en especial dels més baixos, i sobretot en el salari mínim interprofessional (SMI) i les pensions i el seu efecte en la qualitat de vida de la majoria de la societat.

Pel que fa a l’SMI, CCOO posa de manifest que, tot i l’increment que el situa en 707,7 €/mes, la xifra queda molt lluny de la millora que CCOO reclama: situar l’SMI en 800 €/mes per al 2017 i de 1.000 €/mes al final de la legislatura, amb l’objectiu que la xifra s’acosti més al que estableix la Carta social europea, és adir, que l’SMI sigui el 60% del salari mitjà net.

CCOO critica el Govern de l’Estat pel fet que aquesta revalorització de l’SMI no hagi complert amb l’obligació de consulta als agents socials més representatius, abans de fixar-la, tal com estableix l’Estatut dels treballadors. Tanmateix, CCOO treballarà intensament perquè en la negociació col·lectiva del 2017 aquest increment tingui incidència en les categories i en els grups professionals amb salaris més baixos, incrementant-los proporcionalment, al mateix temps que vetllarà perquè el conjunt de salaris no tinguin pèrdues de poder adquisitiu.

CCOO reclamarà a les organitzacions empresarials la pujada dels salaris. Cal garantir el manteniment del poder adquisitiu dels salaris i iniciar-ne la recuperació, ja que el creixement de l’economia ha d’arribar també a les rendes del treball per afavorir el consum i la generació de més ocupació estable i amb drets. Pujar els salaris entre l’1,8% i el 3% serà una reivindicació als empresaris i empresàries en la negociació col·lectiva del 2017: la recuperació de l’economia s’ha de traduir en els salaris i aquests s’han de recuperar per consolidar la recuperació econòmica.

CCOO es reafirma en l’exigència al Govern de la urgència i la necessitat de derogar la reforma laboral per garantir els drets i les tuteles dels treballadors i treballadores, afavorir l’estabilitat, combatre la precarietat i promoure la innovació i la modernització de l’empresa.

CCOO també reclama al Govern de l’Estat que garanteixi el poder adquisitiu de les pensions el 2017, recuperant el que es perd en aquesta insuficient pujada del 0,25%. Cal recordar que les pensions tenen una pèrdua acumulada des del 2013 del 1,25, any en què el Partir Popular va fer la reforma unilateral imposada. Segons evolucioni la inflació, les pensions podrien perdre encara més capacitat adquisitiva.

Cal recordar que per la situació de precarietat de milers de famílies, moltes d’elles tenen com a principal ingrés les pensions d’algun dels seus membres, i aquesta situació impacta negativament en l’empobriment, encara més, de les persones i de les famílies amb majors necessitats. CCOO ha traslladat als grups parlamentaris la posició de revalorització automàtica de les pensions d’acord amb la inflació, perquè no perdin poder adquisitiu, aspecte que no ha estat tingut en compte pel Govern.

CCOO reclama la derogació de la reforma del sistema de pensions imposada pel PP el 2013, sense consens, al mateix temps que insta el Govern a obrir el procés de diàleg social i convoqui la Mesa del Pacte de Toledo, on es tracta del present i del futur del sistema de pensions.

CCOO reclama al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment d’una renda garantida de ciutadania que eviti que hi hagi cap persona sense uns ingressos mínims de subsistència a Catalunya. La renda mínima d’inserció s’ha mostrat insuficient en la seva quantia i discriminatòria en el seu accés. Quan encara la taxa d’atur frega el 15% i més del 50% no rep cap prestació ni subsidi i hi ha més de 100.000 llars sense cap ingrés, cal una renda garantida de ciutadania en els termes que preveu l’Estatut del 2006, com a dret subjectiu i incondicional, que garanteixi uns ingressos mínims i eviti l’exclusió social.

El 2017 s’inicia amb un procés d’empobriment de les rendes disponibles. Per CCOO, no és un problema d’inflació, sinó que és un problema de polítiques.