Què hem de saber sobre el sistema públic de pensions?

Que no ens enganyin. Els sistema públic de pensions és viable i té futur

Les pensions són un dret que els treballadors i les treballadores generem cotitzant a la Seguretat Social part del nostre salari. Qui no hagi cotitzat prou anys té dret a una pensió no contributiva.

Les pensions han evitat la pobresa de la gent gran al nostre país. Per això cal mantenir el nivell de cobertura que garanteixi les necessitats bàsiques per a tothom.

No tenir feina o treballar de forma precària posa en risc la teva futura pensió. Lluitar pel dret al treball digne és lluitar pel dret a cobrar una pensió digna.

El sistema de pensions és públic i solidari entre generacions. Això vol dir que les pensions actuals es paguen amb les cotitzacions dels treballadors i treballadores que actualment estan en actiu, i les pensions d’aquests les pagaran les persones que treballin en el futur.

Espanya destina el 10,25% del producte interior brut a pensions públiques. La mitjana de despesa europea és del 13,5%. La protecció social i econòmica de qui no pot treballar es mereix un esforç superior.

La llei reconeix el dret a la revaloració automàtica de les pensions per garantir el manteniment del poder adquisitiu, sense que això depengui de la decisió de cada govern. Cal tenir en compte que les persones pensionistes contribueixen a la riquesa nacional i a l’activitat econòmica, ja que gairebé tota la pensió es dedica al consum.

El sistema de pensions serà viable mentre es mantingui l’equilibri entre despeses (pensions) i ingressos (cotitzacions). La major esperança de vida fa augmentar les despeses, però el principal problema és que la crisi i l’atur han fet caure la recaptació. És necessari actuar per incrementar els ingressos i preveure i racionalitzar el creixement de la despesa, com ja s’ha fet en totes les reformes de pensions.

El sistema públic de pensions és més segur que els sistemes privats de capitalització. Els plans privats de pensions no són una garantia de bones pensions futures, perquè estan molt influïts per l’evolució del negoci financer, i l’import de la pensió dependrà de la capacitat d’estalvi de cadascú.

Més ocupació, estabilitat laboral, millors salaris, carreres professionals continues i un major salari mínim interprofessional asseguren més i millors cotitzacions i, per tant, els ingressos necessaris per garantir el futur del sistema de pensions.