Enfonsar la ràdio, el nou joc de la direcció de RTVE

Com si del joc de vaixells “enfonsar la flota” es tractés, la direcció de RTVE a Catalunya s’ha proposat jugar amb la RÀDIO al seu antull, prescindint de tot el que ens mou com a servei públic i com a mitjà de comunicació. Diferents moviments estratègics ben mesurats i orquestrats amb motivacions personals i polítiques estan aconseguint el seu efecte: matar-nos lentament.

És un joc cruel, una tortura “gota a gota” que des del CI volem DENUNCIAR.



Us expliquem en què consisteix el joc



A1 TOCAT:



El primer moviment és EXTERNALITZAR per MANIPULAR: els periodistes amb contractes mercantils que es responsabilitzen de programes estan lligats de peus i mans, condicionats i forçats a seguir la línia editorial que marca la direcció. Els que s’hi neguen, desapareixen, com Miquel Murga, o veuen limitada la seva llibertat a l’hora de seleccionar continguts.


Malgrat la promesa de l’actual responsable de Ràdio 4, que es va comprometre a elaborar una programació basada en criteris periodístics, de qualitat i que per dur-la a terme donaria prioritat als treballadors i treballadores fixos de la casa, l’intent de manipulació continua: les últimes incorporacions així ho demostren, ja que s’han contractat dos periodistes per a la ràdio en català que NO saben parlar bé català, amb la qual cosa el criteri d’“amiguisme” o de línia política ha prevalgut per sobre de la qualitat periodística.



La manipulació va encara més enllà, ja que la direcció exigeix i programa entrevistes, prohibeix convidats o tertulians, i limita i prohibeix temes que no li interessen.



B1 TOCAT:



El segon moviment és “COM MÉS LLUNY, MÉS DIFÍCIL”.


Ens referim a l’intent de traslladar la ràdio (RNERadio4 i tota l’estructura) a l’emplaçament de la televisió (fora de Barcelona) amb l’excusa d’estalviar diners (FALSA).


La realitat és que la ràdio resultarà MOLT MÉS CARA a 20 km de Barcelona, ja que només en desplaçaments d’informadors i tècnics a rodes de premsa, de convidats a la ràdio, tertulians i col·laboradors doblarem el pressupost diari. Per no parlar del manteniment de l’edifici, que en el “futur emplaçament” dispara el pressupost en tractar-se d’unes instal·lacions antigues, que requereixen reformes i que, de moment, no estan condicionades per acollir estudis o una redacció de ràdio.



Independentment del tema econòmic, a 20 Km de Barcelona la programació de Ràdio 4 ES FA INSOSTENIBLE. Perquè encara que sembli mentida, molts dels col·laboradors de Ràdio 4 són gratuïts. No cobren i es desplacen en transport públic per venir a RNE, i deixaran de fer-ho si han de pagar-se un bitllet de tren i fer desplaçaments tan llargs. També els informadors van amb metro a les rodes de premsa o amb bici. La ràdio és immediatesa, i amb els pocs recursos amb què expliquem si ens fan fora de la ciutat ja no tindrem sentit. ÉS EL QUE PRETENEN.



C1 TOCAT:



Amb el trasllat de la ràdio a l’edifici de la TV, es disfressa de “estalvi” el que en realitat és ESPECULACIÓ I INCOMPLIMENT DE CONTRACTE:

Tenim un contracte vigent amb l’ajuntament de Barcelona que va cedir els terrenys a RTVE canvio de mantenir l’activitat durant 50 anys. L’intent de venda de l’edifici en el qual treballa l’adreça suposa una clara operació ESPECULATIVA amb l’objectiu de cobrar les plusvàlues de la requalificació del terreny. Una motivació indigna per RTVE i que suposa incomplir l’acordat amb l’ajuntament.



D1 TOCAT



Tornen LES MALES PRÀCTIQUES CONTRACTUALS A RNE. Les males pràctiques es van acabar quan una inspecció de treball sol·licitada pel CI de RNE a Barcelona fa ja 12 anys va tenir com a conseqüència multitud de JUDICIS per il·legalitats comeses des de la casa.


Doncs bé, uns anys després, la nova direcció torna a saltar-se l’Estatut dels treballadors i la legalitat i torna a proposar contractes èticament i legalment reprovables.


Disfressats de “contractes mercantils”, s’estableixen jornades de treball demencials per als externs, que es veuen obligats a fer horaris de 12 hores per aconseguir fer tota la feina que els encarreguen.


Aparentment els contracten per responsabilitzar-se d’una franja de l’antena i se suposa que la preparació l’han de fer fora del lloc de treball. Però la realitat és que treballen a la ràdio, com qualsevol altre treballador, però sense les mateixes condicions i sense una remuneració adequada.


Des del comitè hem vist i podem demostrar que alguns externs fan jornades de 12 hores o més a la ràdio, amb el consentiment de la direcció. AIXÒ ÉS ESCLAVITUD.



E1 TOCAT



Qüestió de criteris: CRITERIS PERIODÍSTICS vs CRITERIS POLÍTICS.



Ens resulta escandalós descobrir que ens espien les xarxes socials de treballadors fixos i contractats, i que la tendència política d’un periodista és un criteri per contractar-lo o no. A Ràdio 4 s’han anunciat contractes que després no s’han produït en descobrir la tendència política del possible contractat. També resulta escandalós que des de la direcció es controlin els continguts dels principals programes, convidats, etc.

Mai en un mitjà de comunicació i en un servei públic els continguts han d’estar al servei dels criteris polítics dels seus dirigents. Vergonyós.



F1 TOCAT



La direcció ha consentit i ha promogut la INUTILITZACIÓ del fons documental de RNE Catalunya, d’un valor informatiu incalculable.

L’arxiu documental de RNE Catalunya és l’únic arxiu complet del segle XX sobre política, societat, cultura, canvis socials, etc. en aquesta zona del Mediterrani; és també una eina de treball imprescindible a la ràdio per il·lustrar efemèrides, homenatjar personatges, recordar moments passat… que desgraciadament JA NO PODEM UTILITZAR perquè s’està DEGRADANT EL MATERIAL i NO ESTÀ A LA NOSTRA DISPOSICIÓ!

El 1998 es va iniciar el procés de digitalització de l’arxiu de RNE, però Catalunya en va quedar al marge. Després es va digitalitzar el fons de TVE, i tampoc es va preveure incloure l’arxiu sonor de Catalunya.


En l’actualitat l’arxiu està literalment “PODRINT-SE” (les bobines i les cintes tenen data de caducitat) sense una conservació adequada i sense la previsió de digitalització immediata.


En termes pràctics: a Ràdio 4 hem hagut de deixar de fer els programes de memòria històrica i altres programes de producció pròpia que se serveixen de l’arxiu. Tampoc podem actualment documentar degudament, per exemple, una mort d’un personatge públic o notícies que remeten a la història.


L’ARXIU SONOR ÉS DE TOTS, TÉ UN VALOR INCALCULABLE I ÉS OBLIGACIÓ DE RTVE CONSERVAR-LO.



G1 TOCAT I ENFONSAT:



La deixadesa absoluta amb què ens tracten des de la direcció de RTVE als treballadors  i treballadores i a la programació de Ràdio 4 és una demostració de l’INTERÈS NUL que tenen a la RÀDIO.


Les últimes dades d’EGM van resultar escandaloses i, de fet, són una confirmació que aquesta agonia ens porta a la mort i una corroboració de la deixadesa amb què se’ns tracta. Aquesta deixadesa es converteix en falta de recursos a tots els nivells: no fem programes especials quan l’actualitat ho requereix, no es promocionen els continguts de Ràdio 4 ni de l’emissora en si, no comptem amb els recursos humans per donar cobertura a totes les necessitats informatives, el director apareix a la ràdio una vegada a la setmana, els plusos dels treballadors i treballadores de Ràdio 4 són inferiors als de la televisió per la mateixa feina o més, els col·laboradors no cobren Seguim? Quant temps més aguantarem en aquestes condicions?