CCOO contra la privatització de la vigilància externa dels centres penitenciaris

Des que la Secretaria d’Estat de Seguretat, l'estiu del any 2012, va anunciar en seu parlamentària la possibilitat que vigilants privats poguessin realitzar la vigilància exterior dels centres penitenciaris d’Institucions Penitenciàries han passat molts mesos. El que era una simple ocurrència s'ha plasmat en una proposta concreta.

L’Avantprojecte de llei de seguretat privada, que s’està tramitant a les Corts, preveu una gran ampliació de les competències dels vigilants privats, que també estaran habilitats per ocupar-se de la vigilància perimetral de les presons. En el cas de la Generalitat, amb les competències sobre l’activitat penitenciària transferides, li correspon la gestió d’11 centres penitenciaris.

Hem de recordar que va ser el mateix Govern de la Generalitat de Catalunya, a través del llavors conseller d'Interior, Felip Puig , qui va proposar la privatització del perímetre exterior de les presons, i instant l'Executiu central a realitzar les modificacions legislatives que avui estan en tràmit parlamentari.

Davant aquesta situació i per reaccionar contra aquest procés privatitzador, la majoria sindical de l'àmbit penitenciari de l’Estat ha conformat una plataforma, de la qual forma part CCOO, en defensa d'un model públic d'Institucions Penitenciàries amb els empleats públics necessaris, que va començar a realitzar mobilitzacions el mes de juliol.

En paral·lel també està sent objecte de tramitació parlamentària la modificació de la Llei orgànica de protecció de la seguretat ciutadana. Pretén, entre altres coses, multar per llei comportaments com les concentracions no comunicades, l'enregistrament i la difusió d'imatges, realitzar escarnis o les accions que obstaculitzin la via pública. En fi, un extens catàleg de conductes de molt diferent rellevància, totes en el mateix sac.

Davant d’aquests fets, que afecten drets fonamentals i suposen la profunda transformació dels serveis públics, el personal d'aquesta agrupació manifesta el següent:

• Estem totalment i absolutament en contra de qualsevol tipus de privatització de la seguretat pública, que inclou també la vigilància externa dels centres penitenciaris, amb maniobres polítiques que anteposen el benefici privat a l' interès social. Aquestes lleis van en línia amb les polítiques de desballestament de l'estat del benestar, aplicades pel Govern central i l'autonòmic, tal com pretenen fer també amb la sanitat i l’educació.

• Denunciem l'ús dels mitjans públics per aconseguir objectius privats, fet que obliga les diferents administracions de policies i bombers a intervenir en procediments d'execucions hipotecàries, entre altres coses.

Ens oposem doncs, decididament a atribuir qualsevol tasca de vigilància exterior dels centres penitenciaris al sector privat: el manteniment de la seguretat pública correspon exclusivament als cossos policials.

Estem en contacte amb els representants del personal penitenciari a escala estatal, i ho farem en breu amb els sindicats policials, per valorar mesures conjuntes en defensa de la seguretat pública, també de la penitenciària. Així mateix, iniciarem en breu els contactes per traslladar formalment a les institucions europees la denúncia sobre els canvis legislatius que es pretenen aplicar.

13/01/2014

Serveis a la Ciutadania de CCOO de Catalunya | Avís legal | RSS |